Anasayfa / Programlama / C# / WPF – MediaElement Kullanımı

WPF – MediaElement Kullanımı

Ses ve video dosyalarını uygulamanızda yürütmek için bir  mediaElement denetimi kullanılır.  Dahili medya taşıma kontrolleri, kullanıcıların oynatma, duraklatma, altyazılar ve diğerlerini içeren çeşitli düğmelerden oluşan varsayılan oynatma deneyimi sağlayarak medya ile etkileşimde bulunmalarına olanak tanıdığı bilinir.

 

 

Win32 uygulamalarımızı dijital Media kontrollerinin eklemenin iki yolu vardır. Bunlardan birincisi animasyon işlemlerini daha canlı göstermek ve video kontrollerini uygulamalarımızda kullanmak için başvurduğumuz DirectShow Apileridir. Bir diğeri ise Windows Media Player ActiveX kontrolüdür.

Media oynatmak içinde Windows MediaPlayer ActiveX kontrolüne ait özelliklere hakim olmamız gerekir. Yine geliştiricilere ekstra bir şeyler öğrenmeye zorlamak yerine WPF ile .Net Framework yapısına eklenen MediaElement kontrolü yardımı ile bu işlemleri de sorunsuzca gerçekleştirebilmek mümkündür. Kullandığımız bu kontrol yardımı ile videolarımızı 3D yüzeylerdeymiş gibi de kullanabilmemiz mümkündür.

Media uygulamaları olan uygulamalarımızdaki dosyalar gösterilirken arka planda dosyalarımızın yüklenmesine devam edilir. Bu yüklenme işlemi biz video‘yu duraklatsak bile yüklemeye devam etmektedir. Video‘nun yüklenmesini engellemek için yapmamız gereken işlem tamamen durdurmak olacaktır. Ayrıca, ses dosyalarını çaldırabilmemiz için System.Media.SoundPlayer sınıfını da kullanabilmemiz mümkündür.

MediaElement Kontrolünün Kullanılması

Windows Presentation Foundation ile Media dosyalarını göstermenin oldukça kolay olduğundan ve bu tür işlemleri yapabilmek içinde MediaElement kontrolünün gerekli olduğundan üst paragraflarda bahsettik. Bu kontrolü XAML kod tarafında ekleyebileceğimiz gibi C# veya VB.Net kod tarafında MediaElement kontrolünü aktifleştirerek kullanabilmemiz mümkündür.

Bağımsız durumda Media elementi nasıl kullanacağımıza göz atalım;

XAML

XAML kod bloğunu uygulamamıza yazıp derlediğimiz zaman uygulamamızın içerisinde videomuzun görüntülendiğini görürüz.

MediaElement kontrolünün performans açısından çok daha fazla olanaklarının olduğundan ve diğer Api lere oranla işlemciyi daha az yormaktadır.Bu ekran görüntüsünde MediaElement yardımı ile oluşturduğumuz videonun yanında görev yöneticisi yer almaktadır.

Şimdi yapacağımız örnekte ise başlat, duraklat, bitir sessiz butonlarının olduğu bir örnek olmaktadır. Bu örneğimizde kontrolleri XAML kod tarafında hazırlarken kontrollere verilecek olan görevleri C# kod tarafında oluşturuyor olacağız. Ayrıca kontrollerimizin kullanıcılar tarafından kullanıldığından videoyu kontrol edebilmesi için LoadBehavior özelliğine Manual ‘i atayacağız.

 

 

 

MediaElement, zaman durumuna bağlı olarak Windows Presentation Foundation ‘ta yer alan animasyon mimarisine bağlı olarakta kullanılabiliyor. Zaman durumunu aktifleştirdiğimizde MediaElement ‘in özelliklerinden olan MediaTimeline ve MediaClock özelliklerine başlangıç ve ilerleme değerleri aktararak kullanabiliyoruz. Uygulamalarımızda başlangıç zamanı ve hangi zaman aralıkları ile ilerleyeceği ile ilgili özellikler Windows Presentation Foundation ‘da animasyon işlemlerini yaparken kullandığımız StoryBoard üyesine benzemektedir. Bu üyeyi de kullanırken belirli bir başlangıç zamanı, ilerleme zamanı ve sonlanma zamanı belirtilir. Şimdi bu tür zamana bağlı kontrolleri kullanmak istediğimizde uygulamamızda ne tür bir kod bloğu kullanabileceğimize göz atalım.

 

Uygulamalarımızda MediaTimeline özelliğini kullanmak yerine MediaElement kontrolünü kullanmak ileride gerçekleşebilecek sorunları ortadan kaldırmak açısından çok daha yararlı olmaktadır. Sürekli çağırılan video dosyaları uygulamalarımızı web tabanlı yaptığımız durumlarda performans kaybına uğrayabilmekte ya da Windows tabanlı olarak geliştirdiğimiz uygulamalarda çok büyük dosyalı uygulamaları göstermek istediğimizde hatalar verir. Fakat aklımıza başka bir soru takılabilir. “O da çok büyük boyutlu bir videoyu birden önbelleğe aldırarak oynat dediğimizde performans kaybı yaşamayacak mıyız?” olacaktır. İşte bu sorunu engellememiz için MediaElement kontrolü içerisinde video dosyalarımızı oynatıyoruz. MediaElement kontrolünün Media dosyalarını çalıştırma mantığı minimum sistem zorlaması ile maksimum performans alabilmektedir.

MediaPlayer Sınıfının Kullanılması

MediaElement kontrolünün özelliklerinde çok fonksiyonlu özellikler yani, yeniden oynatma, çalma listesi gibi özellikler yer almamaktadır. MediaElement üzerinde yer alan kontrollerimize daha çok fonksiyonellik kazandırmak istediğimizde MediaPlayer sınıfını kullanabiliriz. İşte bu sebepten ötürü uygulamalarımızda MediaPlayer sınıfını kullanmak performans kaybı yerine son kullanıcıya sunacağımız birçok özelliği kolaylıkla sunabilme olanağı tanımaktadır.

MediaPlayer sınıfını kullanmamız için uygulamamızda System.Windows.Media isim alanının kullanılıyor olmasına dikkat etmemiz gerekmektedir. Şimdi ise C# ile MediaPlayer sınıfını nasıl kullanabileceğimize bir örnek verelim.

Media Player sınıfı ile kullanabildiğimiz özellikler ve üyeler MediaElement kontrolünün içerisinde kullanılabilmektedir. MediaElement ve Media Player uyumu ile gerçekleştirdiğimiz uygulamalarda yalnızca HD videoların gösterilmesinde sorunlar çıkmaktadır.  Media Player sınıfı videolarımızı çalıştırırken VideoDrawing sınıfı yardımı ile bu işlemleri yapmaktadır. 3D yüzeylerde de video izlemek istediğimizde Media Player sınıfı yine VideoDrawing sınıfı yardımı ile kolaylıkla video dosyalarını gösterebilmektedir.

WPF Kontrollerinde Gömülü Videoların Kullanımı

MediaElement kontrolü System.Windows.UIElement sınıfından oluşturulmaktadır. Bu sebepten ötürü bir kontrolü başka bir kontrolün içerisinde de kullanabilmemize olanak tanınmıştır. Bizde bu özelliği test edebilmek için Button kontrolünün içerisinden MediaElement kontrolünü çalıştırmayı deneyeceğiz. Bunun için XAML kod tarafına aşağıdaki kodları ekliyoruz.

 

Bu uygulamamızı derlediğimiz anda video oynamaya başlamaktadır. Bunun sebebi LoadedBehavior özelliğine Play değerini atmamızdan kaynaklanmaktadır. Eğer ki biz uygulama başlar başlamaz değil de Butona tıklandığı zaman videoyu başlatmak istersek Button_onClick özelliğine MediaElement ‘e vermiş olduğumuz isim ile forzaVid.Play(); kodunu eklememiz yeterli olacaktır. Bu değişiklik sonrasında uygulamamız butona tıklandığı anda, buton içerisinde video gösteren bir hal almış olacaktır.

Islak Zemin Yansıması Teknikleri

Uygulamalarımızda suda ya da camda karşılaştığımız yansıma işlemlerini yapmaya çalışırken fazlaca zaman kaybına uğrardık. WPF ile bu işlemleri yapmak istediğimizde ise VisualBrush üyesine MediaElement ‘i bağlamamız yeterli olacaktır. Daha sonrasında ise, VisualBrush içerisinden yapacağımız ince detaylar ile yansıma işlemini gerçekleştirebiliriz.

Şimdi ise ıslak zemin yansıma efektine benzeyen uygulamamızı yapmamıza yarayacak olan kodlarımızı verelim.

 

 

 

Uyumlu Ses Dosyalarının WPF Uygulamalarına Eklenmesi

Dijital dünya sadece görüntüden ibaret değildir. Birde bu dünyada sesler yer almaktadır. Şimdi de ses dosyalarını nasıl WPF uygulamalarımıza ekleyebileceğimize değineceğiz.

Ses dosyalarımızı uygulamalarımızda kullanabilmemiz için System.Windows.Media isim alanı altında tanımlı olan sound Player sınıfını kullanacağız. Bu sınıfta Media Player ile çalabildiğimiz ses dosyalarımızı WPF uygulamalarımız da çalabilmemiz mümkündür. Ayrıca Media Player için varsayılan ses formatı olan WAV ‘ı da sorunsuzca çalıştırabilmektedir.

SoundPlayer sınıfını kullanırken bu sınıfın metotlarından olan SoundPlayer.Play(); metodu yardımı ile de ses dosyalarını yürütebilmemiz mümkündür. Tabii yürütebilme özelliği ile birlikte duraklatma ve sonlandırma metotları da yer almaktadır.

Şimdi uygulamalarımızda SoundPlayer özelliğini kullanabileceğimiz örnek için gerekli olan kodumuza göz atalım.

 

 

Uygulamamızı derlediğimizde ses dosyamız sorunsuz bir biçimde çalacaktır.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

About Özge Say

Bunu da incele

C# Wpf DispatcherTimer Kullanımı ve Örnekleri

Zamanlayıcı olarak bilinen DispatcherTimer  anismasyonlarda  kullanılır. Animasyonda belirtilen süre zarfı içerisinde değişime uğramasını DispatcherTimer sınıfı …

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

%d blogcu bunu beğendi: